06/10/2022
(vreme čitanja: 4 minuta)
Da li ste nekada pri kupovini čokolade razmišljali o tome
koji deo vašeg novca dolazi do poljoprivrednika u Africi ili Južnoj Americi
koji je taj kakaovac obrađivao?
Nedavno sam bila u jednoj veoma poznatoj robnoj kući i na
policama videla čokoladu sa cenom ispisanom ogromnim brojevima – 59 dinara. Počela
sam da razmišljam o tome koliko je danas nekim kompanijama važno da ponude što
jeftinijii proizvod, i to ne samo po cenu kvaliteta, već i na račun onih koji od tog
proizvoda žive. Zamislite samo koliko beznačajan deo prihoda od te čokolade
dođe do farmera koji je ceo svoj život posvetio uzgajanju kakaovca.
Većina nas zna da radnici u slabije razvijenim zemljama nemaju idealne uslove za život i rad, ali mislimo da ne postoji ništa što mi ovde i sada možemo da uradimo da to popravimo. Na sreću, to nije istina. Samo malo pažljivijim odabirom proizvoda koje kupujemo, svojim novcem možemo da podržimo one kompanije koje vode računa o ovim zajednicama, umesto onih koje biraju da ih zarad svog profita ugrožavaju.
Fair trade ili „pravična trgovina“ je aranžman osmišljen da
pomogne proizvođačima u slabije razvijenim zemljama da ostvare pravične i
održive trgovinske odnose sa velikim kompanijama koje otkupljuju njihove
proizvode. Pokret se posebno fokusira na proizvode koji se iz ovih zemalja
izvoze kao što su kafa, šećerna trska, voće, pamuk i, između ostalog, kakaovac.
Kako bi dobile fair trade sertifikat, ove kompanije moraju da ispoštuju određene uslove. To podrazumeva da postoji minimalna cena ispod koje ne mogu da plate proizvod, a takođe su u obavezi da ulažu u poboljšanje društvenog i ekonomskog standarda u ovim zajednicama. Fair trade podrazumeva trgovinsko partnerstvo između malih proizvođača i velikih kompanija koje se zasniva na dijalogu, transparentnosti i poštovanju.
Kako je izvoz kakaovca u nekim afričkim zemljama osnovni
prihod, niske cene dovele su do
siromaštva. Većina uzgajivača u Gani i Obali slonovače zarađuje manje od 1$
dnevno. Prosečna starost farmera danas je oko 50 godina jer loši uslovi života
odvraćaju mlade od toga da se uključe u posao.
Kakaovac uglavnom dolazi sa malih porodičnih farmi u zapadnoj
Africi. Ove farme imaju slab pristup
tržištu i zavise od posrednika kako bi svoje proizvode plasirale. Veliki deo
ovih farmera zapravo nikada nije ni probao čokoladu.
Fair trade nastoji da uspostavi uslove trgovine koji će se
suprotstaviti ovom nepravednom sistemu. Glavni princip fer trgovine jeste da
farmeri dobijaju korektnu cenu za svoj kakaovac. Pored toga, farmerske zadruge
dobijaju premiju koju troše na poboljšanje kvaliteta života svojih zajednica,
npr. na izgradnju bunara.
U ovom trenutku je samo oko 5% čokolade proizvedeno od kakaovca sa fair trade oznakom, ali ono što je ohrabrujuće jeste da taj broj raste. Kompanija pod nazivom Divine chocolate, otvorena 1998, jedan je od najboljih pokazatelja napretka do kog je ovaj pokret doveo. Ova kompanija je 44% u vlasništvu farmera i ušla je u istoriju kao prvi takav brend koji proizvodi čokoladu.
Potrošači češto nisu voljni da plate veću cenu za fair trade
proizvode jer nisu baš sigurni šta to znači ili ne znaju koje kompanije imaju
taj sertifikat. Vrlo je važno znati da veća cena čokolade ne znači automatski i
da je taj proizvođač sertifikovan i da će više novca doći do farmera. Na cenu
čokolade utiče mnogo različitih faktora, a cena otkupa od poljoprivrednika je
samo jedan od njih.
Na sreću, sve ove informacije su danas veoma lako dostupne na internetu i svako može da dođe do njih i postupa u skladu sa pravednom trgovinom, ako želi. Neki od proizvođača koji imaju ovaj sertifikat jesu: Ben and Jerry’s, Cadbury, Guittard, Barry Callebaut...
U današnjem društvu ljudi sve više imaju osećaj da se njihov
glas ne čuje i da imaju veoma mali uticaj na svet. Ako tako mislite, samo
pogledajte oko sebe. Svakoga dana svedočimo raznim promenama do kojih je naša
kolektivna delatnost dovela. Potrošači su biranjem etičkih proizvoda pokazali
kompanijama šta žele i sve je više proizvođača koji se okreću takvoj vrsti
poslovanja. Mars čokolada je, nakon 83 godine svog postojanja, po prvi put
stigla na police sa fair trade oznakom.
Čak i ako mislite da ste previše mali da napravite razliku u svetu, svojim izborima možete makar pokazati na čijoj ste strani. A tada dolazi do prave promene...